Veel gestelde vragen over Greencups en ecobekers

Wat en waarom Greencups

De Greencup is een milieuvriendelijke herbruikbare beker van polycarbonaat (PC) of polypropyleen (PP). De beker kan gereinigd en daardoor veelvuldig worden gebruikt.

Op 9 februari 2004 is door het Dagelijks Bestuur van het stadsdeel Amsterdam-Centrum besloten dat Greencups of ecobekers verplicht worden gesteld bij buitenevenementen. De Greencup of ecobeker is een alternatief voor de gebruikelijke afvalveroorzakende wegwerpbekers. Dit is zowel slecht voor het aanzien van het evenement als voor het aanzien van de stad en het milieu. De hoeveelheden afval en zwerfafval, die door een evenement veroorzaakt worden, kunnen aanzienlijk verminderd worden door deze wegwerpbekers te vervangen door een duurzaam alternatief. Een groot gedeelte van het afval dat tijdens een evenement vrijkomt, bestaat uit plastic wegwerpbekers. Deze kunnen 80 tot 90 % van de totale hoeveelheid afval uitmaken. Glaswerk is gezien de veiligheidsrisico’s bij de meeste evenementen geen reëel alternatief.

Hoeveel greencups er nodig zijn hangt af van veel factoren, zoals:

  • De type evenement
  • Het tijdstip van het evenement
  • Aantal te verkopen consumpties; afhankelijk van de hoeveelheid bezoekers en de duur van hun verblijf, de weersomstandigheden, soort bezoeker (relatie hoog of laag consumptiegebruik), programma evenement, etc.
  • Aantal tap- c.q. verkooppunten; afhankelijk van soort tapinstallaties, spoelbakken aanwezig in bar, aantal barmedewerkers en onderlinge taakverdeling (tappen, verkopen, spoelen), etc.
  • Toegankelijkheid verkooppunt; goed te bereiken, wachttijden.

Maar om je een richtlijn voor het aantal te bestellen Greencups te geven geldt de volgende stelregel:

  • Als deelnemer van de stichting Greencups kan je bij bestelhistorie uw bestellingen uit het verleden terug vinden. Tevens is zichtbaar wat het aantal gebruikte bekers is geweest, zodat dit als een besteladvies kunt hanteren om onnodige kosten te besparen.
  • Bereken of schat het aantal bezoekers in op uw piekmoment (hierbij kan worden uitgegaan van 5 staande personen per vierkante meter)vermenigvuldig dit aantal met de factor 1½ voor een betrouwbare inschatting.
  • Een alternatieve berekening is om het aantal wegwerpglazen waar je anders mee werkt, te delen door de factor 3 of 4. De deelfactor is afhankelijk van het aantal te drinken consumpties per uur. De praktijk wijst uit dat deze methode vaak teveel glazen oplevert.

Greencups heeft een financieel interessant systeem ontwikkeld waarbij je niet alleen de beker huurt, maar waarmee ook de logistiek uit handen wordt genomen. Je hoeft dus geen eigen inspanningen te leveren voor het transport, de reiniging voor opslag en de opslag zelf. Aangezien Greencups zoveel voordelen oplevert voor het afnemen van kleine hoeveelheden, is het kopen van eigen bekers alleen voordelig wanneer je regelmatig eigen evenementen organiseert.

Wil je meer weten over het aankopen van glazen voor uw gemeente neem dan contact op met ons voor alle mogelijkheden.

Gemeente Leiden, Wijk bij Duurstede en Haarlem zijn hier al mee gestart. Is dit jouw gemeente? Kies dan tijdens het registeren bij type gebruiker jouw gemeente. Zit jouw gemeente hier niet tussen en wil jij met je gemeente samenwerken met GreenCups of wil je meer informatie over hoe gemeentes dit aanpakken neem dan contact met ons op. Ben je een reguliere klant? Registeer je dan als type gebruiker reguliere klant. 

Reinigen en statiegeld

De Greencups zijn meerdere malen tijdens het evenement te gebruiken mits ze tussentijds worden gereinigd. Dit kan in een spoelbak mits deze is aangesloten op stromend water. Het water uit de spoelbak kan op het vuilwaterriool worden geloosd. Dit is bij vrijwel alle locaties waar evenementen plaatsvinden te realiseren. Daarbij moeten de hygiëneregels in acht worden genomen, zoals die ook gelden voor het spoelen van normaal glaswerk.

Bij de eerste bestelling betaalt de klant voor de consumptie én statiegeld voor de Greencup. Bij een nieuwe bestelling levert klant de Greencup in en betaalt alleen nog de normale consumptieprijs. Zonder nieuwe bestelling ontvangt de klant het statiegeld terug in ruil voor de Greencup. Dit kan bij jou of bij iedere andere deelnemend horecabedrijf tijdens het evenement.

Tip 1: Zorg dat er voldoende wisselgeld in kas zit!

Tip 2
: Accepteer pas op het moment van betalen de lege ecobekers zodat je ze kunt beschouwen als betaalmiddel. Dit om rekenfouten en misverstanden over het aantal ingeleverde Greencups te voorkomen!

Tip 3: Indien mogelijk creëer een inleverpunt zodat barpersoneel geen statiegeld hoeft uit te keren. De bekers worden vanaf het inleverpunt weer aangevuld aan de bar.

Het statiegeldbedrag van de Greencups NORMAL, STANDARD en WIJN staat vast op € 1,- per beker.
De GREENTRAY hanteert een statiegeldbedrag van € 4,- en voor de GREENPITCHER is het statiegeldbedrag € 5,-.

Voor de uniformiteit van het gebruik van de beker staan deze bedragen vast. Dit komt iedereen ten goede, zowel bezoekers als ondernemers.

Een goede manier van inzamelen op een (buiten)evenement is een standaard statiegeldsysteem waar verplicht mee gewerkt moet worden. Het statiegeldbedrag is 1 euro voor de GreenCup NORMAL, STANDARD & WINE, 4 euro voor de GREENTRAY en 5 euro voor de GREENPITCHER. Ook vanuit veiligheidsoverwegingen is het niet toegestaan om met verschillende retour systemen te werken.

Het kan voorkomen dat je glazen ontvangt aan de bar waar sigaretten op zijn uitgedrukt of andere toegepaste schade die niet door normaal gebruik zijn gekomen. Je kan de glazen dan niet accepteren voor inname voor statiegeld. Keer alleen het statiegeld retour uit als de glazen voorzien zijn van een Greencups logo.

Promotie

Een goede communicatie met de klant is belangrijk voor het effectief inzamelen van de bekers. Daarnaast dient je de barmedewerkers goed te instrueren. Voor meer informatie kan je onze toolkit downloaden, hier vind je alle informatie om je personeel en bezoekers meer te vertellen over het systeem.

Bij het statiegeldsysteem adviseren wij jou om de bezoekers te informeren over de hoogte van het statiegeld (€ 1,- per Greencup, € 4,- per Greentray en € 5,- per Greenpitcher) en waar de Greencups kunnen worden ingeleverd.

Promotiemateriaal dient bij alle verkooppunten en bars duidelijk zichtbaar op ooghoogte aanwezig te zijn. Tevens staat op de Greencup een icoon op de glazen met 1 euro plus een aanvullende tekst. Dit verhoogt de attentiewaarde.

Bestellen

Bestellen kan eenvoudig op onze website nadat u zich heeft geregistreerd.

Stap 1: Registreren
Met een aantal gegevens registreer je jouw horecagelegenheid op onze website. Je ontvangt de bevestiging van inschrijving en vervolgens toegang tot jouw account.

Stap 2: Bestellen
Kies de glazen, trays of pitchers die je wilt en bestel de hoeveelheid kisten die je nodig hebt.

Stap 3: Betalen
Je betaald online de Greencups en ontvangt de factuur via de mail.

Stap 3: Bezorgen
Wij komen de Greencups brengen naar de opgegeven locatie volgens de planning.

Stap 4: Het evenement
Het evenement gaat gebruik maken van Greencups zorg ervoor dat het barpersoneel en bezoekers op de hoogte zijn van het statiegeldsysteem.

Stap 5: Ophalen
Wij komen de glazen weer ophalen op de afgesproken locatie. Zorg ervoor dat de glazen altijd netjes ingepakt zijn volgens onze inpakvoorbeelden. Ons GreenTeam telt altijd op locatie hoeveel glazen er mee terug gaan. Je tekent hiervoor.

Stap 6: Reinigen
De glazen worden netjes gesorteerd en gereinigd en weer droog opgeslagen in het magazijn. Het kan voorkomen dat er glazen tussen zitten die niet meer ingezet kunnen worden als Greencup. Wij noemen dit uitvalglazen. Deze glazen worden gerecycled en de uitval wordt genoteerd.

Stap 6: Eindfactuur
Je ontvangt de eindfactuur, hier kunnen de ontbrekende items als deksels, kisten, uitvalglazen of korting op geplaatst worden. Je betaalt deze factuur middels overboeking of de korting wordt teruggestort op je rekening.

Gemeente Leiden, Wijk bij Duurstede en Haarlem zijn hier al mee gestart. Is dit jouw gemeente? Registreer je dan op de website en kies bij type gebruiker jouw gemeente. Staat jou gemeente hier niet tussen en wil je graag samenwerken met GreenCups of wil je meer informatie over hoe gemeentes dit aanpakken neem dan contact met ons op.

Bij bestellingen tot 10 kisten komen er €115,- aan verzendkosten bij. Mocht je de kisten zelf komen ophalen en terug brengen dan krijg je 10% korting.

Bestellingen die direct betaald zijn met iDEAL, krijgen direct een bevestiging in het systeem dat ze zijn besteld. Je ontvangt van ons ook een factuur in de mail en deze vind je ook terug op het dashboard.

Wij streven ernaar om ervoor te zorgen dat bestellingen gedaan worden in een veilig en betrouwbare omgeving.

Ons webadres begint met https:// en niet met http://. De ‘s’ staat voor secure dit betekend veilig. Daarnaast zie je ook een slotje op de website staan. Zie je dit in de url dan weet je dat je in een veilige omgeving zit.

Bestellen kan eenvoudig op onze website nadat u zich heeft geregistreerd.

Betaalmethoden

Op onze website kunt u direct betalen middels iDeal of uw factuurbedrag overmaken met overboeking.

Op onze website betaald u binnen een veilige omgeving middels iDeal. Wanneer de glazen na het huren gereinigd en gecontroleerd zijn ontvangt je van ons de eindfactuur. Deze kunt u betalen zoals u gewend bent de facturen te betalen.

Kunt u binnen uw bedrijf geen gebruik maken van iDeal, dan kunt u middels overboeking wel uw bestelling plaatsen. Houdt u er rekening mee dat bedragen die met overboeking betaald moeten worden voor levering van de glazen op onze rekening staat. Wanneer het bedrag niet op tijd is bijgeschreven kunnen we de uitlevering van de glazen niet garanderen. Greencups is dan ook niet verantwoordelijk hiervoor.

Het Greenteam staat voor je klaar!

Neem contact op met ons om je te helpen bij vragen en bestellingen. Dit kan via onderstaande knop, telefoonnummer +31 (0)85 743 8500 of via onze chat.

Samen met jou maken we de wereld een stukje schoner!

Contact